O nas
Celem szkoły poza prowadzeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest
stworzenie wspólnie z personelem medycznym jak najkorzystniejszych warunków leczenia. W trakcie leczenia szpitalnego uczniowie objęci są edukacją
i opieką pedagogiczno-terapeutyczną w wymiarze i zakresie
dostosowanym do ich możliwości wysiłkowych i stanu psychofizycznego.
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 18 Specjalnych dla Dzieci Przewlekle Chorych
przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Kielcach istnieje od
1 IX 1999 roku.
Jako samodzielna placówka edukacyjna funkcjonował już od 1 IX 1987 roku pod nazwą Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Przewlekle Chorych.
Zajęcia edukacyjne w ZSO Nr 18 w Kielcach rozpoczynają się
o godzinie 9.00 i trwają do 16.00. Obejmują dwa szczeble kształcenia –
szkołę podstawową i gimnazjum. Treści, metody
i organizacja nauczania dostosowane są do możliwości psychofizycznych uczniów. Specjalne,
zindywidualizowane formy pracy umożliwiają chorym dzieciom kontynuację nauki szkolnej oraz wyrównywanie zaległości spowodowanych chorobą. Postępy w nauce mają swoje odzwierciedlanie w ocenach cząstkowych, które są wysyłane w formie zaświadczeń do szkół macierzystych.
Podczas
zajęć pozalekcyjnych – wychowawczych uczniowie naszej szkoły, wykorzystując umiejętności manualne mają możliwość przekształcić wewnętrzną energię w ciekawe prace. Dzieci nie tylko
kształtują umiejętności wyrażania się za pomocą środków plastycznych
i rozwijają swoje zainteresowania, ale też doskonalą koncentrację, uwagę i umiejętność pracy w grupie. Uczą się tolerancji i poszanowania innych.
BIBLIOTEKA
Księgozbiór naszej szkoły jest niezwykle bogaty. Posiadamy szeroką ofertę z zakresu literatury pięknej dla dzieci. Są to
baśnie, legendy, opowiadania, powieści przygodowe, podróżnicze, obyczajowe, fantastyczne i historyczne. Większość naszych zbiorów stanowią lektury szkolne, podręczniki oraz poradniki metodyczne dla nauczycieli.
Na zajęciach pozalekcyjnych oraz lekcjach bibliotecznych
w naszej szkole wykorzystujemy terapeutyczne wartości literatury. Biblioterapia jest bowiem doskonałą formą łagodzenia
i likwidowania takich stanów psychicznych jak:
lęk, osamotnienie, apatia, agresja. Czytanie
w szczególności naszym uczniom, dzieciom przebywającym
w szpitalu jest procesem ogromnie istotnym w ich rozwoju emocjonalnym
i wychowawczym.
Prawidłowo przebiegający proces biblioterapii ma na celu wykrywanie
i diagnozowanie oraz stymulowanie potrzeb i uzdolnień dzieci chorych, ale i takich, które nie mogą poradzić sobie
z różnymi sytuacjami i problemami życiowymi. Organizując zajęcia
zawsze bierzemy pod uwagę stan psychiczny dziecka, jego możliwości percepcyjne i zainteresowania.